ΕΛΛΑΔΑ / ΙΣΤΟΡΙΚΑ

Περί Ελλήνων και μη Ελλήνων.


Από το “πάντες οι της Ελληνικής παιδείας μετέχοντες” του Ισοκράτη στο “Όμαιμον” του Ηρόδοτου

Το ερώτημα των κριτηρίων βάσει των οποίων κάποιος ανήκει ή όχι σε ένα έθνος δεν είναι βέβαια νέο. Η γλώσσα, η κοινή καταγωγή, η κοινή θρησκεία και η συνείδηση καθώς και συνδυασμοί τους έχουν όλα προταθεί και χρησιμοποιηθεί για να ορίσουν ένα έθνος. Σε κάποιο βαθμό όλα έχουν κάποια μικρότερη ή μεγαλύτερη αξία ως κριτήρια καθορισμού του έθνους στο οποίο κάποιος ανήκει.

Στην Ελλάδα μια αρκετά διαδεδομένη σε συγκεκριμένους κύκλους η άποψη ότι Έλληνες είναι επί το Ισοκράτειο «πάντες οι της Ελληνικής παιδείας μετέχοντες». Είναι κάθε άλλο παρά δύσκολο να φανεί το σφάλμα της παραπάνω άποψης. Η Ελληνική παιδεία δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των Ελλήνων. Αφ’ ης στιγμής υπάρχουν άνθρωποι μετέχοντες της Ελληνικής παιδείας οι οποίοι ανήκουν σε τρίτα έθνη και προφανώς δεν θεωρούν τον εαυτό τους κομμάτι του Ελληνικού έθνους η Ελληνική παιδεία δεν μπορεί να είναι επαρκές κριτήριο από μόνη της.

Στο άλλο άκρο βλέπουμε πολλούς που θέλουν να θεωρούν εαυτούς πατριώτες να χρησιμοποιούν ένα μάλλον ποιο στενό ορισμό του ποιος είναι Έλληνας και ποιος όχι. Σε αντιγραφή του Ηροδότου οι Έλληνες χαρακτηρίζονται από το «όμαιμον, το ομόγλωσσον το ομόθρησκον και το ομότροπον». Ή κατ’ αυτήν για να είναι κάποιος Έλληνας πρέπει οπωσδήποτε να είναι πρώτον Ελληνικής καταγωγής, να μιλά τα Ελληνικά σαν μητρική γλώσσα και φυσικά να πιστεύει τη μια θρησκεία του έθνους.

Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα φρεναπάτη. Κατ’ αυτήν Έλληνας δεν είναι ο Έλληνας στη συνείδηση αν του λείπει κάτι από τα παραπάνω. Ήτοι ο “μη Έλλην” σε κάποιο από αυτά δεν μπορεί να είναι Έλληνας παρά το ότι αισθάνεται και θεωρεί τον εαυτό του Έλληνα;

Πρωτεύον μαθαίνουμε το “όμαιμον” του Ηρόδοτου. Κατά συνέπεια οι Τουρκόκρητικοι, αμιγώς Ελληνικής καταγωγής στη συντριπτική τους πλειοψηφία και φανατικοί Τούρκοι αφού έχουν το “όμαιμον”…και το “ομόγλωσσον” είναι πιο Έλληνες απ΄ ότι οι καταγόμενοι από εξελληνισμένες οικογένειες μέσα στην πορεία των αιώνων. Σπουδαία αρχή. Φυσικά το όμαιμον το διέθεταν επίσης και οι γενίτσαροι και εξακολουθεί να το διαθέτει σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού της σημερινής Τουρκίας που προέρχεται από τους εξισλαμισμένους Ελληνικούς πληθυσμούς. Ή μήπως πιστεύουμε ότι κάθε κάτοικος της σημερινής Μικράς Ασίας είναι απόγονος των 200,000 Τούρκων εισβολέων του 11ου αιώνα και μόνο;

Ας πάρουμε λοιπόν τον παραπάνω ορισμό στη λογική του κατάληξη και ας δούμε ποιος μένει ότι είναι Έλληνας.

Θα ξεκινήσουμε από το ομόγλωσσο καθώς είναι ευκολότερο να διακριθεί… χωρίς γενετικό έλεγχο. Οι Σλαβόφωνοι σαν τον Καπετάν Κώττα που αποτελούσαν γύρω στο μισό Ελληνικό πληθυσμό της Μακεδονίας πριν τους Βαλκανικούς πολέμους κόβονται άμεσα. Εξαιρετική αρχή. Οι Βούλγαροι κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού αγώνα και οι Σκοπιανοί σήμερα ισχυριζόντουσαν και ισχυρίζονται το ίδιο. Οι Τουρκόφωνοι σαν τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων της Καππαδοκίας και της κεντρικής Μικρας Ασίας ή κάποιους αντάρτες της Ανατολικής Μακεδονίας κάπου 2 γενιές πριν από μας επίσης κόβονται.

Οι Σουλιώτες, οι Υδραίοι και οι Σπετσιώτες οι οποίοι ως Αρβανίτες μιλούσαν… αρβανίτικα ή για να θυμηθούμε τις πηγές του 19ου αιώνα “εις άπταιστον Αλβανική” αντί για ελληνικά έτσι θα πρέπει επίσης να τους διαγράψουμε από Έλληνες. Και φυσικά αφού αρχίσαμε σε αυτό τον σοφό δρόμο θα διαγράψουμε τους Αρβανίτες γενικά τους Βλάχους και όλους τους Έλληνες τις διασποράς που για τον ένα ή άλλο λόγο δεν έχουν σαν μητρική γλώσσα τα Ελληνικά. Που ακούστηκε Έλληνα της Μελβούρνης να δεχθούμε σαν Έλληνες τα παιδία και τα εγγόνια σου στην Αυστραλία που μιλάν αυστραλιανά αγγλικά για πρώτη τους γλώσσα;

Το “ομόθρησκον” είναι εξίσου ενδιαφέρον σήμερα. Ομόθρησκον ως προς τι; Την αρχαία θρησκεία; Την ορθόδοξη εκκλησία; Κάτι άλλο; Θα θεωρήσουμε ότι το κομμάτι αυτό του ορισμού χρησιμοποιεί ως κριτήριο την πίστη στη ορθόδοξη χριστιανική εκκλησία. Αυτό είναι μια βολική αρχή. Στο κάτω κάτω η μεγάλη πλειοψηφία των σημερινών Ελλήνων ισχυρίζονται ότι είναι χριστιανοί ορθόδοξοι.

Συνεπώς θα πάψουμε να θεωρούμε Έλληνες τους δωδεκαθεϊστές, τους άθεους, τους καθολικούς στο Αιγαίο, τους Έλληνες της κάτω Ιταλίας και κάθε Έλληνα της διασποράς ή της κυρίως Ελλάδας που δεν είναι αμιγώς ορθόδοξος. Για τους τυχόν Πόντιους μουσουλμάνους που έχουν απομείνει πίσω στον Πόντο ούτε συζήτηση βέβαια. Τούρκοι Τούρκοι! Για τους Πομάκους δεν υπάρχει πρόβλημα. Τους… κόψαμε ήδη απ’ τη γλώσσα ως ομιλούντας την πομακική.

Με τους δωδεκαθεϊστές δημιουργείται βέβαια ένα μικρό πρόβλημα. Αν τους κόψουμε γενικά τότε οι αρχαίοι ημών πρόγονοι παύουν να είναι και τόσο πρόγονοι αφού πάψαμε να τους θεωρούμε Έλληνες. Αν κάνουμε το αντίστροφο που στο κάτω κάτω έχει τη λογική του τότε δεν μένουν ούτε 100,000 Έλληνες στον κόσμο σήμερα. Αλλά σε κάθε περίπτωση μα το Δία και την Παναγία δεν μπορούμε να είμαστε ομόθρησκοι τόσο εμείς οι δωδεκαθεϊστες όσο και εμείς οι χριστιανοί. Οπότε ένας απ΄ τους δύο μας πρέπει να πάψει να λογίζεται για Έλληνας. Αξιοσημείωτο δίλημμα. Μήπως να το παίξουμε κορώνα γράμματα;

Προχωρούμε στο όμαιμο. Εδώ τα πράματα δυσκολεύουν λίγο. Πόσο παλιά πρέπει να πηγαίνει αυτό το όμαιμο και πόσοι ξέρουν το γενεαλογικό τους δέντρο αρκετά παλιά για να το ξέρουν; Αλλά και πάλι η κοινή λογική αρκεί. Προφανώς οποιοσδήποτε καταγόμενος από εξελληνισμένες οικογένειες ή εθνικές ομάδες δεν μας κάνει αφού εξ ορισμού δεν είναι Ελληνικής καταγωγής. Οι απόγονοι των φιλελλήνων σαν τον Κωσταντίνο Σμολένσκη νικητή του Βελεστίνου το 1897 Έλληνες; Ο Λορένζος Μαβίλης που άφησε την τελευταία του πνοή στο Μπιζάνι; Φευ της αμαρτίας.

Ο Κρητικός κύριος, συγγνώμη, ο κάτοικος Κρήτης κύριος που προσυπογραφόταν “Βιντσενζος είν’ ο ποιητής και τη γενιά Κορνάρος” στον Ερωτόκριτο ή κάποιος Ιωάννης Καποδίστριας; Σε ουδεμία περίπτωση όπως και κάθε άλλη ιταλικής καταγωγής Ελληνική οικογένεια. Οι απόγονοι των Βαυαρών του Όθωνα σαν κάποιο κύριο Νιδέρ ο οποίος οδήγησε τα Ελληνικά στρατεύματα από τη Μακεδονία και τη Μικρά Ασία ως την Ουκρανία και τη Ρουμανία; Ουδεπόποτε. Ή για να πάμε λίγο παλιότερα τι θα κάνουμε με όλους αυτούς τους εξελληνισμένους Αρμένιους του Βυζαντίου, σαν μια κάποια οικογένεια Κουρκούα [1] , κάτι περίεργες ομάδες κατοίκων της Ελληνικής Μικρας Ασίας που ακούγαν στα ονόματα Ελληνογαλάται και Γοτθογραίκοι, τους απογόνους των δούλων των αρχαίων Ελληνικών πόλεων και κάθε άλλη αλλογενή ομάδα που εξελληνίστηκε στην πορεία του χρόνου; Προφανώς το “όμαιμον” δεν καλύπτεται ούτε από αυτούς ούτε από τους απογόνους τους.

Πώς μπορεί ένας ακραιφνής Αιτωλός Ευρυτάνας σαν τον γράφοντα και κάποιος απόγονος εξελληνισμένων Κελτών της Μικράς Ασίας να είμαστε όμαιμοι; Αδύνατον των αδυνάτων. Μαθαίνω επίσης ότι κάποτε στην Κύπρο εκτός από Ελληνικές υπήρχαν και μια δύο Φοινικικές αποικίες. Τέρμα το “ομαιμον” και με σας κύριε Χωροδεσπότα αν δεν μου φέρετε αποδείξεις της γενεαλογίας σας μέχρι των Μυκηναϊκών χρόνων που να μην έχει καμία επαφή με την Ιδαλία [2]. Για το Κίτιο δεν το συζητώ καν. Για τους Ετεοκυπρίους θα αποφασίσω αναλόγως των λοιπών στοιχείων. Και κάπου εδώ το κυνήγι του φαντάσματος του “όμαιμου” αγγίζει το γελοίο.

Όποιος θέλει ας προσπαθεί να ορίζει ποιος είναι Έλληνας και ποιος όχι με το «όμαιμον, ομόγλωσσον και ομόθρησκον» αποκλειστικά. Μετά μπορεί να αρχίσει να ψάχνει για τους άλλους 10 Έλληνες του εαυτού του εξαιρουμένου που να μπορούν να περάσουν μια αρκετά αυστηρή εφαρμογή των κριτηρίων. Και φυσικά κατά πόσον ο ίδιος τα περνά.
Ο γράφων θα κρατήσει το ομότροπον. Και το όμαιμον και το ομόγλωσσον έχουν την αξία τους μέσα σε λογικά πλαίσια καθώς ο κορμός ενός έθνους με όλες τις τυχόν προσθήκες μέσα στο χρόνο γενικά χαρακτηρίζεται από κοινή καταγωγή και συνήθως κοινή γλώσσα [3].

Αλλά πρώτο και τελευταίο κριτήριο είναι το κατά πόσον κάποιος έχει Ελληνική εθνική συνείδηση. Αν ο ίδιος πιστεύει ότι είναι Έλληνας και κομμάτι του Ελληνικού Έθνους. Αν δεν το πιστεύει ούτε η γλώσσα ούτε η καταγωγή ούτε οτιδήποτε μπορεί να τον μετατρέψει σε Έλληνα. Και αν το πιστεύει ποιός είναι αυτός που θα είχε το θράσος να πει το αντίθετο;

ΠΗΓΗ

23 thoughts on “Περί Ελλήνων και μη Ελλήνων.

  1. Aristi propatheia, Bravo kai tha gia sena Louka prepei syntoma na grafw me ellinikous haraktires. Tou Hatzikwsti ta gegonota me taraksan kai de hew isihia. Afisa tin ergasia mou kai diavazw to site sas. Einai loipon kalo ton oro Ellinas na ton kratisoume megalo, gia na boresi na haraktirisei olous osous ehoun thavmasmo kai empneonte apo ta epitevgmata olwn ekeinwn twn progonwn tis anthrwpotitas pou afisan pisw tous mia politisiki parakatathiki gia olous mas, grafontas kai didaskontas sta Ellinika, epi seira aiwnwn. I glwssa kai mono den prepei na einai kritirio, alla milame twra gia mia Ellada me Ellines polites. Enas kinezos pou agapa ton elliniko politismo kai tin hwra mnimio pou mas ehei apomeinei, einai perissotero Ellinas apo kapoion pou gennithike stin Ellada, ehei to DNA tou Perikli, alla karfaki den tou kaigete gia elliniko politismo kai patrida. Elliniki sinidisi tha apoktisei kapoios otan taftistei me tis enoies pou presvevei to onoma Ellinas. Sto heri mas einai na emploutisoume afto to onoma. Gia mena kai titlos timis to Ellinas tha borouse na ginei, gia olous osous pistevoun se panathrwpines politistikes aksies.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    1.Αριστη προπάθεια, Bravo και θα για σένα Λουκά πρέπει σύντομα να γράφω με ελληνικούς χαρακτήρες. Του Χατζηκωστή τα γεγονότα με τάραξαν και δε hew ησυχία. Αφίσα την εργασία μου και διαβάζω το site σας. Είναι λοιπόν καλο τον ορο Έλληνας να τον κρατήσουμε μεγάλο, για να μπορέσει να χαρακτηρίσει όλους όσους έχουν θαυμασμό και εμπνέονται από τα επιτεύγματα όλων εκείνων των προγόνων τις ανθρωπότητας που άφησαν πίσω τους μια “πολιτισικι” παρακαταθήκη για όλους μας, γράφοντας και διδάσκοντας στα Ελληνικά, επί σειρά αιώνων. Η γλώσσα και μονο δεν πρέπει να είναι κριτήριο, αλλα μιλάμε τώρα για μια Ελλάδα με Έλληνες πολίτες. Ένας κινέζος που αγαπά τον ελληνικό πολιτισμό και την χωρα μνημείο που μας έχει απομείνει, είναι περισσότερο Έλληνας από κάποιον που γεννήθηκε στην Ελλάδα, έχει το ΔΙΑ του Περικλή, αλλα καρφάκη δεν του καίγεται για ελληνικό πολιτισμό και πατρίδα. Ελληνική συνείδηση θα αποκτήσει κάποιος όταν ταυτιστεί με τις έννοιες που πρεσβεύει το όνομα Έλληνας. Στο χέρι μας είναι να εμπλουτίσουμε αυτό το όνομα. Για μένα και τίτλος τιμής το Έλληνας θα μπορούσε να γίνει, για όλους όσους πιστεύουν σε παναθρώπινες πολιτιστικές αξιες.

  2. Ellines tha ftiaksoun i paideia kai oi daskaloi. To thema einai na vroume aftin tin paideia kai tous daskalous pou tha tin meletisoun kai tha tin paradwsoun. Dystyhws o topos mas den asholithike me ton entopismo kai tin prowthisi tetoiwn daskalwn. Yparhoun omws. Oi dasklaloi kratoun ta kleidia tou melontos.
    Oi Galoi, kai oi Aggloi, kai oi Rwssoi, kai oi Amerikanoi, kai oi Tourkoi, oloi psahnoun na vroun kai aftoi ti simainoun ta onomata tous, kai agwnizonte na ftiaksoun ishires tis taftotites tous. Emeis omws eimaste poloi tyheroi, giati tetoio pragma san afto pou leme Elliniki politisitiki klironomia einai monadiko pragma. Ehoume yliko gia na ginoume oloi mas perissotero Ellines me polles enoies. Mono oi Kinezoi mallon erhonte defteroi mas.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    Έλληνες θα φτιάξουν η παιδεία και οι δάσκαλοι. Το θέμα είναι να βρούμε αυτήν την παιδεία και τους δασκάλους που θα την μελετήσουν και θα την παραδώσουν. Δυστυχώς ο τόπος μας δεν ασχολήθηκε με τον εντοπισμό και την προώθηση τέτοιων δασκάλων. Υπάρχουν όμως. Οι “δασκλαλοι” κρατούν τα κλειδιά του μέλλοντος. Οι Γάλλοι, και οι Άγγλοι, και οι Ρώσοι, και οι Αμερικανοι, και οι Τούρκοι, όλοι ψάχνουν να βρούν και αυτοί τι σημαίνουν τα ονόματα τους, και αγωνίζονται να φτιάξουν ισχυρές τις ταυτότητες τους. Εμείς όμως είμαστε πολλοί τυχεροί, γιατί τέτοιο πράγμα σαν αυτό που λέμε Ελληνική πολιτισιτική κληρονομιά είναι μοναδικό πράγμα. Έχουμε υλικό για να γίνουμε όλοι μας περισσότερο Έλληνες με πολλές έννοιες. Μονο οι Κινέζοι μάλλον έρχονται δεύτεροι μας.

  3. As doume loipon mesa apo oti ehei graftei sta Ellinika gia to pws hrisimopoiountan to onoma mas. Arhika i Ellas itan topiko onoma, mias polis, kai oi Ellines itan mias mikri shetika koinotita. Epieta kai epi seira aiwnwn apektise tin enoia afti tin ethniki, kai meta tin anaptiksi tou klasikou mas politsmou apektise tin politistiki enoia, afti tou Isokrati. Egine diladi disimi i simasia. Meta irthe i diadosi tou hristianismou, kai enas hristianos pou egrafe sta ellinika as poume ton 6o meta hriston kai borei kalista na eihe kai elliniki ethniki ktagwgi, den apokalouse pleon ton eafto tou Ellina, dioti to Ellinas eihe kathierothei apo tin prwti hristianosini ws ehthros tis monotheistikis pistews. I prwti hristianosini den itan ellinikis ethnikis katagwgis, alla gnwrize ta ellinika, as poume opws oi Skotsezoi simera milane ta Agglika. Oi Skotsezoi omws, par oti miloun Agglika antipathoun tous Agglous. Kata paromoio tropo misouse i ellinofwni prwti Hristianosini tous Ellines gia logous kyriws thriskeftikous, alla kai politikous. Oi Ellines, as mou epitrpei na pw eihame enantia stous hristianous twn prwtwn aiwnwn kai enantia stous progonous tous pollous polemous. Mas antipathisan kai misisan oi prwtoi hristianoi, kai sta ellinika grapta tous to Ellinas stadiaka hanei tin simasia tin ethniki kai apokta mono thriskeftiki, afti tou eidwlolatri. Tha synehsw se allo minima.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    3.Ας δούμε λοιπόν μέσα από ότι έχει γραφτεί στα Ελληνικά για το πως χρησιμοποιούνταν το όνομα μας. Αρχικά η Ελλάς ήταν τοπικό όνομα, μιας πόλις, και οι Έλληνες ήταν μιας μικρή σχετικά κοινότητα. Εριέττα και επί σειρά αιώνων απέκτησε την έννοια αυτή την εθνική, και μετά την ανάπτυξη του κλασικού μας “πολιτσμου” απέκτησε την πολιτιστική έννοια, αυτή του Ισοκράτη. Έγινε δηλαδή δίσημη η σημασία. Μετά ήρθε η διάδοση του χριστιανισμού, και ένας χριστιανός που έγραφε στα ελληνικά ας πούμε τον δω μετά χρηστών και μπορεί κάλλιστα να είχε και ελληνική εθνική “κταγωγι”, δεν αποκαλούσε πλέον τον εαυτό του Έλληνα, διότι το Έλληνας είχε καθιερωθεί από την πρώτη χριστιανοσύνη ως εχθρός τις μονοθεϊστικής πίστεως. Η πρώτη χριστιανοσύνη δεν ήταν ελληνικής εθνικής καταγωγής, αλλα γνώριζε τα ελληνικά, ας πούμε όπως οι Σκοτσέζοι σήμερα μιλάνε τα Αγγλικά. Οι Σκοτσέζοι όμως, παρ ότι μιλούν Αγγλικά αντιπαθούν τους Άγγλους. Κατά παρόμοιο τρόπο μισούσε η ελληνόφωνη πρώτη Χριστιανοσύνη τους Έλληνες για λόγους κυρίως θρησκευτικούς, αλλα και πολιτικούς. Οι Έλληνες, ας μου epitrpei να πω είχαμε εναντια στους χριστιανούς των πρώτων αιώνων και εναντια στους προγόνους τους πολλούς πολέμους. Μας αντιπάθησαν και μίσησαν οι πρώτοι χριστιανοί, και στα ελληνικά γραπτά τους το Έλληνας σταδιακά χάνει την σημασία την εθνική και αποκτά μονο θρησκευτική, αυτή του ειδωλολάτρη. Θα “συνεησω” σε άλλο μήνυμα.

  4. Omws, oi anthrwpoi pou eihan ginei hristianoi kai tous eihe apagorefthei na aftoapokalounte Ellines (dioti to Ellinas eihe ginei sinonimo tou ehthrou tis pistews kai oros pou perilamvane olous tous eidwlolatres, akoma kai Perses), synehisan na meletoun tin elliniki glwssa, tin opoia o hristianismos aspastike kai iothetise plirws. Mesa apo tin meleti kai epana-anakalipsi arhaiwn keimenwn, diatelountan i Ellinopoiisi tou hristianismou. Episis egine stadiaka i anarihisi anthrwpwn ellinikis ethnikis katagwgis mesa stin ekklisia. Afou telika epikratise o Hristianismos pantou sto Vynatiokai shedon kai eksalifthike i arhaiolelliniki polytheia, i arhiki akraia hristianiki tasi stadiaka perioristike apo kalliergimenous hristianous, oi opoioi epaneferan tin hrisi tou orou Ellinas me tin politistiki enoia tou arhika, kai me tin ethniki tou enoia ligo argotera, sta mesa as poume tou Vyzantiou.
    O hristianismos opws to kseroume simera elahisti shesi ehei me afton tou prwtou aiwna. O hristianismos tou simera einai Ellinikos se megalo vathmo. Apo thriskia tis epivolis kai yperishisis enantin olwn, egine i thriskia tis agapis. Den prepei loipon oute ton hristianismo na mahomaste. Symmaho mas ton theloume, Ellinikos einai kai aftos. Elliniki kai i polytheia. Telika, shetika me to ti simainei Ellinas mesa stin istoria, prepei na eksetasoume gia to pote milame kai poios einai o syggrafeas. Alou i leksi ehei ethniki enoia, alou thriskeftiki, alou politistiki, alou kai syndiasmo olwn. Oroi ou kalws taftizonte me to onoma Ellinas einai kai o Grekos kai o Rwmios. Oroi allilendetoi kai evgeneis kai oi treis. Kapoioi, diladi ti kapoioi, o Ramanidis apo amatheia to ksekinise, ethapsan to Grekos. Arhaia elliniki fili itan oi Grekoi, aftoi prwtoi apoikisan periohes dipla stous Latinous, kai oi latinoi onomasan olous osous milousasn tin idia glwssa me tous grekous ws Grekous. Ti kako mas ekanan diladi? Trelathike o syhwremenos Rwmanidis kai erikse skotadi kai dytikofovia apleti stin Ellada. Mesa sta alla, eplege kai to egkomio twn Tourkwn ws prostatwn tis Orthodoksias. Lathos megalo, megali aftapati.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    4.Όμως, οι άνθρωποι που είχαν γίνει χριστιανοί και τους είχε απαγορευθεί να αυτοαποκαλούνται Έλληνες (διότι το Έλληνας είχε γίνει συνώνυμο του εχθρού τις πίστεως και ορος που περιλάμβανε όλους τους ειδωλολάτρες, ακόμα και Πέρσες), συνέχισαν να μελετούν την ελληνική γλώσσα, την οποια ο χριστιανισμός ασπάστηκε και υοθέτησε πλήρως. Μέσα από την μελέτη και επανά-ανακάλυψη αρχαίων κειμενων, “διατελουνταν” η Ελληνοποίηση του χριστιανισμού. Επίσης έγινε σταδιακά η αναρρίχηση ανθρώπων ελληνικής εθνικής καταγωγής μέσα στην εκκλησια. Αφού τελικά επικράτησε ο Χριστιανισμός παντού στο “βυνατιοκαι” σχεδόν και εξαλείφθηκε η “αρηαιολελλινικι” πολυθεΐα, η αρχική ακραία χριστιανική τάση σταδιακά περιορίστηκε από καλλιεργημένους χριστιανούς, οι οποιοι επανέφεραν την χρήση του ορου Έλληνας με την πολιτιστική έννοια του αρχικά, και με την εθνική του έννοια λίγο αργότερα, στα μέσα ας πούμε του Βυζαντίου.

    Ο χριστιανισμός όπως το ξέρουμε σήμερα ελαχιστη σχέση έχει με αυτόν του πρώτου αιώνα. Ο χριστιανισμός του σήμερα είναι Ελληνικός σε μεγάλο βαθμό. Από θρησκεία τις επιβολής και υπερίσχυσης εναντίν όλων, έγινε η θρησκεία τις αγάπης. Δεν πρέπει λοιπόν ούτε τον χριστιανισμό να μαχόμαστε. Σύμμαχο μας τον θέλουμε, Ελληνικός είναι και αυτός. Ελληνική και η πολυθεΐα. Τελικά, σχετικά με το τι σημαίνει Έλληνας μέσα στην ιστορία, πρέπει να εξετάσουμε για το ποτε μιλάμε και ποιος είναι ο συγγραφέας. Αλλου η λέξη έχει εθνική έννοια, αλλου θρησκευτική, αλλου πολιτιστική, αλλου και συνδυασμό όλων. Οροι ου καλώς ταυτίζονται με το όνομα Έλληνας είναι και ο Γκρέκος και ο Ρωμιός. Οροι αλληλένδετοι και ευγενείς και οι τρεις. Κάποιοι, δηλαδή τι κάποιοι, ο “ραμανιδις” από αμάθεια το ξεκίνησε, έθαψαν το Γκρέκος. Αρχαία ελληνική φιλί ήταν οι Γραικοί, αυτοί πρώτοι αποίκισαν περιοχές διπλα στους Λατίνους, και οι λατίνοι ονόμασαν όλους όσους milousasn την ίδια γλώσσα με τους γραικούς ως Γραικούς. Τι κακό μας έκαναν δηλαδή? Τρελάθηκε ο συχωρεμένος Ρωμανίδης και έριξε σκοτάδι και “δυτικοφοβια” άπλετη στην Ελλάδα. Μέσα στα αλλα, “επλεγε” και το εγκώμιο των Τούρκων ως προστατών τις Ορθοδοξίας. Λάθος μεγάλο, μεγάλη αυταπάτη.

  5. Poios eipe gia 200000 Tourkous eisvoleis? Oi Tourkoi kat arhas prwta irthan ws dikoi mas misthoforoi enantion twn Perswn gyrw sta hronia tou Aftokratora Irakleitou. Emeis prwta tous valame mesa sto Vyzantio, kai ek twn esw anaptyhthikan me diko mas aima, kai Armeniko, kai Kourdiko, kai Persiko. Na sa vrw kai tin pigi na sa tin steilw ean thelete. Ama den kseroume poioi einai oi Tourkoi re paidia, pws tha tous fame? Apo ekatontades ksekinisan, kai stadiaka afksithikan. As mathoume oti o stratos tou Mwameth tou poliorkiti hristianous eihe mprosta, pou petagan veloi me hartakia mesa stous amynomenous “fate twra enwsi’, dioti eihe ginei o aftokratoras Kwn/nos katholikos, bas kai vrei symmahous. Ellinohiwtes kai Fragkohiwtes katholikoi, kai Kritikoi itan apo tous ligous pou yperaspisan tin Poli sta teleftaia tis. Fanatikoi Ellinofones kai alloi hristianoi polemousan enantion tis Polis, kai i dynami twn Tourkwn einai polles fores mia apati.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    5.Ποιος είπε για 200000 Τούρκους εισβολείς? Οι Τούρκοι κατ αρχάς πρώτα ήρθαν ως δικοί μας μισθοφόροι εναντίον των Περσών γύρω στα χρονια του Αυτοκράτορα Ηρακλείτου. Εμείς πρώτα τους βάλαμε μέσα στο Βυζάντιο, και εκ των έσω αναπτύχθηκαν με δικό μας αίμα, και Αρμενικό, και Κουρδικό, και Περσικό. Να σα βρω και την πηγή να σα την στείλω εάν θέλετε. Άμα δεν ξέρουμε ποιοι είναι οι Τούρκοι ρε παιδιά, πως θα τους φάμε? Από εκατοντάδες ξεκίνησαν, και σταδιακά αυξήθηκαν. Ας μάθουμε ότι ο στρατός του Mwameth του πολιορκητή χριστιανούς είχε μπροστά, που πέταγαν βέλη με χαρτάκια μέσα στους αμυνόμενους “φάτε τώρα ένωση’, διότι είχε γίνει ο αυτοκράτορας Κων/nos καθολικός, μπας και βρει συμμαχους. “ελλινοηιωτες” και Fragkohiwtes καθολικοί, και Κριτικοί ήταν από τους λίγους που υπεράσπισαν την Πολύ στα τελευταία τις. Φανατικοί Ελληνόφωνες και άλλοι χριστιανοί πολεμούσαν εναντίον τις Πόλις, και η δύναμη των Τούρκων είναι πολλές φορες μια απάτη.

  6. Sinhwreste me, ton Irakleio ton egrapsa Irakleito.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    6.”συχωρεστε” με, τον Ηράκλειο τον έγραψα Ηράκλειτο.

  7. Loipon, pragmati oi prwtoi Tourkoi irthan sto Vyzantio ws misthoforoi tou Irakleiou. To thymomouna apo tin anagnwsi pou eiha kanei tou Chronikou tou Theophani, tin kritiki ekdosi tou opoiou ekane o Mango. Einai ola grammena se efkola ellinika, kai opoios thelei as to diavasei. Einai akrivo vivlio. Elpizw na ehei ginei kai kamia fthinoteri ekdosi tou Theofani stin Ellada. Apo oti thymame, kapoioi apo aftous tous Tourkous misthoforous meta tous polemous, parameinan stin Mikra Asia, opou tous edwsan oi Vyzantinoi gi gia na zoun. Afti ti defteri leptomeria den thymame omws ean tin eida ston Theofani i allou.

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    7.Λοιπόν, πράγματι οι πρώτοι Τούρκοι ήρθαν στο Βυζάντιο ως μισθοφόροι του Ηρακλειου. Το θυμόμουνα από την ανάγνωση που είχα κάνει του Χρονικού του Θεοφάνη, την κριτική έκδοση του οποιου έκανε ο Mango. Είναι όλα γραμμένα σε εύκολα ελληνικά, και οποιος θέλει ας το διαβάσει. Είναι ακριβό βιβλίο. Ελπίζω να έχει γίνει και καμια φθηνότερη έκδοση του Θεοφάνη στην Ελλάδα. Από ότι θυμάμαι, κάποιοι από αυτούς τους Τούρκους μισθοφόρους μετά τους πολέμους, παράμειναν στην Μικρά Asia, όπου τους έδωσαν οι Βυζαντινοί γι για να ζουν. Αυτή τι δεύτερη λεπτομέρεια δεν θυμάμαι όμως εάν την είδα στον Θεοφάνη η αλλου.

  8. Filarakia etsi einai i alithia ,PIKRI
    Και όσοι προσκυνήσουν, δεν είναι πια εχθροί,
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.

    Θούριος
    Βουλγάροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,
    Αράπηδες και άσπροι, με μια κοινήν ορμή,
    Για την ελευθερίαν, να ζώσωμεν σπαθί,
    πως είμαστ’ αντρειωμένοι, παντού να ξακουσθεί
    ……………………………………………………
    Κάλλιο για την πατρίδα, κανένας να χαθεί
    ή να κρεμάσει φούντα, για ξένον στο σπαθί.
    Και όσοι προσκυνήσουν, δεν είναι πια εχθροί,
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.

    (1) Βουλγάροι κι (2) Αρβανίτες, (3) Αρμένιοι και (4) Ρωμιοί,
    (5) Αράπηδες και (6) άσπροι
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………. ..ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………… ας είναι κ’ εθνικοί
    O skopos tis “Elenikis ,, Epanastasis …………….. ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………….Origjinal-Gnisio
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………… ας είναι κ’ εθνικοί
    I Afto dhen dhimasieytike pote .Oli eksafanisan tis sires aftes
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………… ας είναι κ’ εθνικοί.
    ………… ας είναι κ’ εθνικοί.
    To ksexasane i dhithen to ksexasane oi elines ? Dhen tus erxete kalla ? Ti na kanoume ?
    Afou etsi einai i ALITHIA ! Kai sta ethnika oi elines dhen ferthikan katholou evgjenika
    (Katigories apo Tourkous, Alvanous , Sllavous ) .I Eladha dhiplasiastike ? Oi aloi dhiploligostepsane !
    Yia na idhoume simera ta “Adherfia ,, ton elinon
    1- Arvanites , 2- Bllaxoi , 3- Boulgaroi kai 4- Sllavoi paramenoun MI ETHNIKO STIXIO .
    Les oti polemousane yia ton Elenizmo ? Megali sfalma ! Se kamia epistimoniki periptosi .
    Oi Boulgaroi kai Sllavoi ixan ethniki sinidhisi eno oi arvanites to mono KINO STIXIO ixane
    tin orthodhoksia kai oxi oloi .Kai oi bllaxoi episis .Ne ? Oxi ? As tous eleftherous !
    Diladhi dhoste dhikeoma na anagnoristoun ,dhioti ta arvanitika einai se pliros eksafanisi .
    Epidhi tous yinete propaganda oti einai elines !!!!! Ta arvanitika ti einai ?
    Tote yati o elenizmos stirizi Arvanites kai oxi ta arvanitika ? Dhiaoloi propaganda !!!!
    Dhikni omos ti pabesia , tin elipsi evnomosinis apenadi se arvanites stin Arvanitiki pou eyine
    Eleniki Epanastasi xoris elines .Se kamia agona i polemo oi elines dhen ekanan ti pleosifia
    Tote pos einai dhinaton na legjete Eleniki Epanastasi
    Yia na pisonte oi aloi ,kirios oi ksenoi oti exoume na kanoume me eleniki epanastasi eyinan
    xilia kai ena apo pano

    Rigas Ferreos (Fërrë = Ferre,Fere-Fere-)os

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    Το ξεχάσανε η “δηιθεν” το ξεχάσανε οι έλυνες ? Ντίεν τους έρχεται καλά ? Τι να κάνουμε ? Αφού έτσι είναι η ΑΛΗΘΕΙΑ ! Και στα εθνικά οι έλυνες ντίεν φέρθηκαν καθόλου evgjenika (Κατηγοριες από Τούρκους, Αλβανούς , Σλάβους ) .Η “Ελλάδα” “διπλασιαστηκε” ? Οι άλλοι “δηιπλολιγοστεψανε” ! Για να “ιδηουμε” σήμερα τα “”αδηερφια” ,, τον ελλήνων 1- Αρβανίτες , 2- Βλάχοι , 3- Βούλγαροι και 4- Σλάβοι παραμένουν ΜΗ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ . Λες ότι πολεμούσανε για τον Elenizmo ? Μεγάλη σφάλμα ! Σε καμια επιστημονική περίπτωση . Οι Βούλγαροι και Σλάβοι είχαν εθνική “σινιδηισι” ενώ οι αρβανίτες το μονο ΚΟΙΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ είχανε την “ορθοδηοξια” και όχι όλοι .Και οι βλάχοι επίσης .Ne ? Όχι ? Ας τους ελεύθερους ! “διλαδηι” δηώστε “δηικεομα” να αναγνωριστούν ,διίοτι τα αρβανίτικα είναι σε πλήρως εξαφάνιση . Επίδιη τους γίνετε propaganda ότι είναι έλυνες !!!!! Τα αρβανίτικα τι είναι ? Τότε γιατί ο elenizmos στηρίζει Αρβανίτες και όχι τα αρβανίτικα ? Dhiaoloi propaganda !!!! “δηικνι” όμως τι “παβεσια” , την έλλειψη “εβνομοσινις” απέναντι σε αρβανίτες στην Αρβανίτικη που έγινε “ελενικι” Επανάσταση χωρίς έλυνες .Σε καμια αγώνα η πόλεμο οι έλυνες ντίεν έκαναν τι “πλεοσιφια” Τότε πως είναι “δηινατον” να “λεγξετε” “ελενικι” Επανάσταση Για να ρύσσονται οι άλλοι ,κύριος οι ξένοι ότι έχουμε να κάνουμε με “Ελληνική” επανάσταση έγιναν χίλια και ένα από πάνω.

    Rigas Ferreos (Fërrë = Ferre,Fere-Fere-)os

  9. Πριν μερικα χρονια ο Ασκραιος,τεως αρχηγος του Ναυτικου κ. Λυμπερης,ενας σοβαρος και αξιολογος αντρας,ειπε στον τοτε Υπουργο Δημοσιας Ταξης κ.Παπαθεμελη,οτι στο χωριο του μιλιουνται τ’ αρβανιτικα.Ο κυριος Παπαθεμελης εξανεστη και τον κατακεραυνωσε..ουτε γι’αστειο μην το λετε αυτο Ναυαρχε!Δεν ξερω τι του απαντησε ο κ.Λυμπερης,αλλα ξερω πως θα του απαντουσαν ο Μιαουλης η ο Κολοκοτρωνης.Αυτη η νοοτροπια ενδημει στη χωρα μας απ’ αρχαιοτατων χρονων.Υπαρχουν μερικοι που υποτιμουν βαναυσα την λαικη Παραδοση η γενικα δεν μπορουν να εκτιμησουν αξιες ουσιαστικες,προσκολημενοι στο τρεχον και οικονομικο-κοινωνικα

    Papathemelis les na ine dhiprosopos…….

    Ο κυριος Παπαθεμελης εξανεστη και τον κατακεραυνωσε..ουτε γι’αστειο μην το λετε αυτο Ναυαρχε!Δεν ξερω τι του απαντησε ο κ.Λυμπερης,αλλα ξερω πως θα του απαντουσαν ο Μιαουλης η ο Κολοκοτρωνης.Αυτη η νοοτροπια ενδημει στη χωρα μας απ’ αρχαιοτατων χρονων.Υπαρχουν μερικοι που υποτιμουν βαναυσα την λαικη

    Oi Arvanites sinexizun na ine Elines…..Alla oi Elines sinexizun kai tus KATAPIESUN…..oreo filia ,kane ti su leo!!!!!!!!!!!Kai tous theloun arvanites xoris arvanitika !Ti oreo me ton UNESKO pou dhini alarm oti eksafanizete arvanitiki gllosa !!!!!Exoun Turkik skolia kai oxi arvanitika ….kai sinexizoume na leme oi arvanites einai elines ….ti elines omos …oi tourkoi einai pio elines apo tous arvanites .Pes oxi ama thes !!!!!

    ……………………………………………………………………………………………………………………………….

    Οι Αρβανίτες συνεχίζουν να είναι Έλυνες…..Αλλα οι Έλυνες συνεχίζουν και τους ΚΑΤΑΠΙΕΣΟΥΝ…..ωραίο φιλια ,κανε τι σου λέω!!!!!!!!!!!Και τους θέλουν αρβανίτες χωρίς αρβανίτικα !Τι ωραίο με τον “ΟΥΝΕΣΚΟ” που διήνι alarm ότι εξαφανίζεται αρβανίτικη γλώσσα !!!!!Έχουν “τουρκικ” σκολιά και όχι αρβανίτικα ….και συνεχίζουμε να λέμε οι αρβανίτες είναι έλυνες ….τι έλυνες όμως …οι τούρκοι είναι πιο έλυνες από τους αρβανίτες .Πες όχι άμα θες !!!!!

  10. Υπάρχει μια ηλεκτρονική υπηρεσία που μετατρέπει τα
    Greeklish σε Ελληνικά. Καλό θα ήταν να τη χρησιμοποιήσετε ώστε να είναι κατανοητά τα όσα λέτε.

    Τα επάνω τα μετέτρεψα ο ίδιος μέσω της υπηρεσίας, ωστόσο η μετατροπή κάνει ορθογραφικά λάθη και όχι μόνο.

    http://services.innoetics.com/greeklish/ServiceFrame.aspx?gid=3679764&%20Twra,%20tous%20istatous%20aftous%20hronous,&text=%ce%a4%ce%bf+%ce%be%ce%b5%cf%87%ce%ac%cf%83%ce%b1%ce%bd%ce%b5+%ce%b7+%ce%b4%ce%b7%ce%b9%ce%b8%ce%b5%ce%bd+%cf%84%ce%bf+%ce%be%ce%b5%cf%87%ce%ac%cf%83%ce%b1%ce%bd%ce%b5+%ce%bf%ce%b9+%ce%ad%ce%bb%cf%85%ce%bd%ce%b5%cf%82+%ce%9d%cf%84%ce%af%ce%b5%ce%bd+%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%82+%ce%ad%cf%81%cf%87

  11. Μάνθο,

    για το μπράβο που μου λες στο πρώτο σχόλιο σου, θέλω να σε ενημερώσω πως δεν αναρτώ πάντοτε άρθρα με τα οποία συμφωνώ.

    Έχω αναρτήσει αριστερής ιδεολογίας άρθρα, δεξιάς ιδεολογίας άρθρα (ακροδεξιάς για ορισμένους), αθεϊστικού περιεχομένου, Χριστιανικά κλπ.

    Οπότε όπως καταλαβαίνεις ήταν ένα…και αυτό.

    Ωστόσο, ευχαριστώ.

    Φιλικά / Λουκάς

  12. 10.Υπάρχει μια ηλεκτρονική υπηρεσία που μετατρέπει τα
    Greeklish σε Ελληνικά. Καλό θα ήταν να τη χρησιμοποιήσετε ώστε να είναι κατανοητά τα όσα λέτε.

    Efkaristo

  13. Α…όλα κι’ολα,εγω αναρτώ παντα συμφωνα με τα πιστεύω μου.Είτε είναι δεξιά,αριστερά,επάνω η κάτω!Αυτές οι ταμπέλες,μετα τη πτώση του “υπαρκτού” δεν εχουν πια περιεχόμενο και είναι τελείως παραπλανητικές,και εκτος τοπου και χρόνου.Δημήτρης.

  14. Φίλοι του ιστολογίου,

    αναρτώντας το εν λόγω άρθρο το έκανα γιατί λέει και αλήθειες αλλά από την άλλη κατά τη γνώμη μου τα μπερδεύει κιόλας.

    Θα αναφέρω ενδεικτικά:

    Ο Ηρόδοτος με το περίφημο “ΟΜΑΙΜΟΝ” έζησε αν θυμάμαι καλά κάπου το 450 π.Χ. (που βρίσκονταν άραγε τότε οι φίλοι γείτονες μας…)

    Και όμως ο αρθρογράφος τα βάζει με τον Ηρόδοτο. Μόνο και που ακόμα μετά από τόσα χρόνια ακόμα μιλάμε για τον Ηρόδοτο αποδυκνείεται πόσο μεγάλος ήταν. Δεν τίθεται σύγκριση της εποχής, του τότε με το τώρα. Όπως δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση του 2010 με το 2510 ή 3510.

    Πιο κάτω αναφέρεται στον Καπετάν Κώττα που πολέμησε στο πλευρό των Ελλήνων. Γεγονός είναι αυτό. Ήταν Σλαβόφωνος και την ώρα που πολεμούσε είχε και πρόβλημα επικοινωνίας με τους Έλληνες συμπολεμιστές του.

    Σλαβόφωνος οπλαρχηγός ήταν που είχε οργανώσει αντάρτικο σώμα. Αρχικά συνεργάστηκε με τους Βούλγαρους εναντίον των Τούρκων, αργότερα όμως κατόρθωσε ο Μητροπολίτης Καστοριάς, Γερμανός Καραβαγγέλης να τον μεταπείσει με αποτέλεσμα να γίνει φανατικός βουλγαρομάχος. Συνεργάστηκε και με τον Παύλο Μελά.

    Και ερχόμαστε στον Ισοκράτη μιας και που είπε το περίφημο:
    «πάντες οι της Ελληνικής παιδείας μετέχοντες».

    Ωστόσο η τότε Ελληνική Παιδεία ήταν άξια και ικανή να απορροφήσει τους απανταχού οι της Ελληνικής παιδείας μετέχοντες. Σήμερα δεν μπορεί να αφομοιώσει ούτε τους δικούς μας.

    Ισχύει λοιπόν ότι και με τον Ηρόδοτο. Άλλες οι εποχές…

    Τέλος είπε και κάτι αλλο ο Ισοκράτης.

    “Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία.”

    …και δυστυχώς σε αυτό το τελευταίο (που είναι και επίκαιρο) ελάχιστα αναφερόμαστε σε αντίθεση με το πρώτο…που απλά βολεύει για ψηφοθηρικούς και όχι μόνο λόγους.

    Φιλικά προς όλους / Λουκάς

  15. Λουκαντριάνο, είσαι θησαυρός.
    Είστε παλικάρια όσοι ψάχνετε να βρείτε τι μας ενώνει και πως θα φάμε το θηρίο από τα απέναντι. Ζήτω και ο Ελληνοαρβανητοβλαχοσλαβορωμιογρεκός Ρήγας. Βάλτε τα όνοματα του σε ότι σειρά θέλετε, το ζήτημα είναι η συνεργασία και η αδελφοσύνη, ο αλληλοσεβασμός.
    Αντριάνο, ο Λυμπέρης είναι μεγάλος πατριώτης, παλικάρι. Ο Παπαθεμελής δεν είναι κακός, αλλά πρέπει να διαβάσει και να μάθει περισσότερα. Έχει μείνει με δυό τρεις Αρχαίους συγγραφείς και αποσπάσματα. Άλλοι Αρβανιτόφωνεςς και Έλληνόφωνες πολεμούσαν ενάντια στους Τούρκους, και άλλοι Αρβανιτόφωνες και Έλληνόφωνες πολεμούσαν μαζί με τους Τούρκους, εναντίον άλλων Ελλήνων κι άλλων Αρβανιτών. Τίποτα δεν είναι απόλυτο στην ιστορία. Όλα είναι ζήτημα μελέτης. Όσα περισσότερα μελετάμε, τόσο αλάζουμε και εμείς οι ίδιοι. Το θέμα είναι ότι η διαδικασία της μάθησης είναι επίπονη και χρονοβόρα, και είναι συνήθως τα εύκολα και τα πρόχειρα αυτά που φτάνουν στα μιαλά μας και αυτά που λέμε. Ας μην ειμαστε βαίβαιοι για το ποιός πολέμησε καλύτερα τον Τούρκο, αν ήταν άθρωποι που μιλούσαν Ελληνικά ή άλλες γλώσσες. Πολλοί πολέμησαν γιατί θέλανε ελευθερία, μιά καλύτερη ζωή, όχι να ζουνε σα σκλαβωμένα ζώα, δούλοι το κάθε Πασά που και αυτός πολλές φορές Ελληνικά και Αρβανίτικα μιλούσε, όχι μόνο Τούρκικα. Το ζήτημα της διγλωσσίας, τις διπλο καταγωγής και τριτο-τεταρτο και πολυκαταγωγής δεν το εντοπίζουμε συνήθως. Οι περισσότεροι μας έχουμε αίμα και καταγωγή από πολλούς τόπους. Μία γλώσσα και μόνο δεν τα λέει όλα για το τι είμαστε. Πάνω από όλα είναι το τι έχουμε στο μιαλό μας και την καρδιά μας, ανεξάρτητα λαλιάς. Για μένα το Έλληνας πάνω από όλα σημαίνει ο άνθρωπος που αγαπά τον πολιτισμό και δεν ανήκει σαν τίτλος σε καμία ράτσα αλλά σε όλους όσους αγαπούν την μελέτη, το ψάξιμο, την πρόοδο, σε όποια γλώσσα ή γλώσσες γνωρίζουν. Οι γλώσσες είναι καλές να τις ξέρουμε, και αρβανίτικα δεν πρέπει να χαθούν. Μέσα από τα αρβανίτα βρίσκουμε πολλά καλά για την ιστορία του τόπου, για την σχέση με τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Τα αρβανίτικα είναι γέφυρα ανάμεσα σε αυτές τις δύο αρχαίες γλώσσες, και μας ενώνουν και με τα λατινικά, που είναι και αυτά συγγενικά. Να μην νομίζεις πως τα γράφω αυτά επειδή είμαι Αρβανίτης. Δεν είμαι. Αν όπως πάω πίσω στην ιστορία, θα βρω ότι εμένα και τον Αντριάνο μας ενώνουν πολλά, και γλώσσα και αίμα. Το εθνικός στον Ρήγα έχει την ένοια του ειδωλολάτρης, δηλαδή ο Ρήγας θέλει μαζί του και αυτόν που δεν είναι Χριστιανός. Πες μου που το βρήκες σε παρακαλώ, σε ποιά έκδοση, πού είναι αυτό;

  16. Φίλε Μάνθο,

    ειλικρινά ενδιαφέρον το σχόλιό σου, σεβαστό και άξιο.

    Ωστόσο σε παρακαλώ διευκρίνισε σε ποια σημεία πρέπει να εστιάσουμε τη διαφωνία μας, είτε την αυριανή συμφωνία μας.

    Μιλάς και ανοίγεις πολλά παράλληλα θέματα, και καλά κάνεις από τη μια γιατί όλα είναι ενδιαφέροντα.

    Από την άλλη αν δεν έχεις αντίρρηση να τα πάρουμε χωριστά.
    Κοινώς ένα – ένα.

    Διάλεξε, αν θα μιλήσουμε για τον Ηρόδοτο, τον Ισοκράτη, το Ρήγα Φεραίο, τους Αρβανίτες, τον Λυμπέρη, τον Παπαθεμελή κλπ.

    Σε αφήνω λέγοντάς σου ένα ευχαριστώ που μας επισκέπτεσαι, όπως το ίδιο λέω και στον Andriano που ωστόσο μπλέκει τους Αλβανους με τους Αρβανίτες και κοινώς τα έκανε αν μου επιτρέπει “μούτι”…όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα.

    Να είστε καλά / Λουκάς

  17. Μου δίνετε ελπίδα.
    Μήπως γνωρίζετε που υπάρχει αυτό του Ρήγα για τους εθνικούς (έντυπη έκδοση);
    Έχω να ακούσω για τον Λυμπέρη από τότε με τα Ίμια. Τι έγινε αυτός ο γενναίος και σοφός άνθρωπος;

  18. Φίλε Μάνθο,

    αν έχεις τη καλοσύνη και τη διάθεση να κάνουμε συζήτηση και να δούμε με σειρά τα όσα έχεις αναφέρει,

    σε παρακαλώ απάντησε σε αυτό που σε ρώτησα πριν.

    Εσύ αντί αυτού δεν απαντάς και ρωτάς που είναι ο Λυμπέρης;
    Προσωπικά δεν γνωρίζω που είναι ο Λυμπέρης φίλε.

    Ο Λυμπέρης, είναι εκεί που είναι, και εμείς εκεί που είμαστε.

    Και κάτι άλλο, αν και είναι κατ’ εμέ περιττό μιας και το έχω ξανά αναφέρει στο ιστολόγιο που έχω παρέα με το Δημήτρη.

    Ωστόσο θα το ξανά πω ώστε να διευκολύνω τη κουβέντα.

    Ο παππούς μου ήταν από τη Μάλτα με Αγγλική υπηκοότητα και “φυσικές ρίζες” (εδώ πάει γαμώ το σόι μου…). Η Μάλτα μέχρι πρότινος ήταν σαν τη Κύπρο. Κοινώς κατεχόμενη. Αν το δεις βαθύτερα δεν είμαι γνήσιος Έλληνας, ΔΥΣΤΥΧΩΣ.

    Αν όμως το φέρει η ζωή θα εξιλεωθώ πεθαίνοντας σαν ΕΛΛΗΝΑΣ. Κάτι είναι και αυτό…

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    Μήπως ξέρεις εσύ Μάνθο τι σημαίνει το “μούτι” που έγραψα στο προηγούμενο σχόλιο?
    Αν όχι, ας περιμένουμε τον Andriano…

  19. Δεν είπαμε ό,τι πίστη σε αξίες και ιδανικά κάνουν τον Έλληνα και όχι η ζωολογία; Η Ελλάδα είναι τόπος ιερός επειδή γέννησε αξίες και ιδανικά, πολιτισμό. Η Ελληνική γλώσσα είναι μοναδική λόγω του ότι από αυτήν έχει ξεκινήσει η επιστήμη, η τέχνη της λογικής. Το ό,τι έχεις και άλλες ρίζες είναι καλό, διότι μπορείς να φτιάξεις γέφυρες ανάμεσα σε διαφορετικές κοινότητες. Ξέρεις Μαλτέζικα; Δεν τα έκανες μούτι, και να μην αναχώνεσαι. Δεν ξέρω τι σημαίνει, αλλά κάτι σαν το ‘τα έκανα θάλασσα’ πρέπει να είναι.
    Τι γνώμη έχεις για τον Λυμπέρη; Όταν λέω που είναι δεν ενοώ που μένει, αλλά εαν είναι δημόσιο πρόσωπο ακόμα. Μη μου πείτε ότι και αυτόν τον άνθρωπο τον πετάξαμε στα άχρηστα;

  20. Καλησπέρα Μάνθο,

    όχι δεν ξέρω μαλτέζικα, ούτε και έχω σχέσεις. Δεν έτυχε.

    Για τον Λυμπέρη δεν έχω άποψη. Το βράδυ των Ιμίων ήρθε στο προσκήνιο, ωστόσο δεν γνωρίζω αν έκανε τυχόν λάθη ο ίδιος στον επιχειρησιακό τομέα.

    Φιλικά / Λουκάς

  21. Ο Λυμπέρης κατα την άποψή μου έιχε προτείνει την καλύτερη λύση. Απόσυρση των δικών μας και κονιοτοποίηση των νησίδων. Αμέσως ο Σημίτης τον εξαφάνισε.

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s