"Greek National Pride" blog / Θρησκεία

Διαμάχη της Μόσχας με Φανάρι για τη Σουμελά


Του Σταυρου Tζιμα

H διελκυστίνδα Φαναρίου – Μόσχας για το ποιος θα «πιστωθεί » την επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής Σουμελά ρίχνει σκιές στη λαμπρή τελετή της περασμένης Κυριακής στην Τραπεζούντα που σκόρπισε συγκίνηση στους απανταχού ορθόδοξους χριστιανούς. Η παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στη Θεία Λειτουργία, με τον εμπνευσμένο λόγο και τις προσεκτικές αναφορές στη Μόσχα και την Αγκυρα, δεν άφησε περιθώρια αμφισβήτησης στο επίπεδο των εντυπώσεων και της καταξίωσης στις καρδιές των πιστών. Ομως οι Ρώσοι αισθάνθηκαν ότι δεν πήραν το «μερίδιο» που θεωρούν ότι τους ανήκει και η σοβούσα διαμάχη εκδηλώθηκε ανοιχτά.

Διά του βουλευτή της Ρωσικής Δούμας και πρόεδρου της Ομοσπονδίας Ελλήνων της Ρωσίας, κ. Ιβάν Σαββίδη η ρωσική πλευρά προέβη σε ευθεία αμφισβήτηση του πρωταγωνιστικού ρόλου του Οικουμενικού Πατριάρχη στο άνοιγμα της μονής και στην οργάνωση του προσκυνήματος.

«Ο πρωτεργάτης είναι η Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων της Ρωσίας, με επικεφαλής τον βουλευτή της κρατικής Δούμας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Ιβάν Σαββίδη», σημειωνόταν σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού Ανατολικής Ευρώπης του οποίου επίσης προεδρεύει ο κ. Σαββίδης…

Ηταν απάντηση στην εικόνα που είχε κάνει νωρίτερα τον γύρο του κόσμου και η οποία εμφάνιζε τον Οικουμενικό Πατριάρχη ως τον άνθρωπο που με τη ζυγισμένη πολιτική και τις άοκνες προσπάθειές του έπεισε την κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν να επιτρέψει το άνοιγμα χριστιανικών ναών στην Τουρκία και ειδικά αυτού στο όρος Μελά που κρύβει ισχυρούς συμβολισμούς για τον ποντιακό Ελληνισμό, αλλά και τον τούρκικο εθνικισμό.

Ενδεικτικό του κλίματος που κυριάρχησε αποτελεί και το γεγονός ότι στο Ιερό της εκκλησίας όπου λειτούργησε ο Πατριάρχης εμφανίστηκαν… δύο εικόνες, πιστά αντίγραφα, της Παναγίας Σουμελά. Το ένα, προερχόμενο από το μοναστήρι της Σουμελά στο Βέρμιο, μεταφέρθηκε από τον κ. Σαββίδη και το άλλο είχε φτάσει από το Φανάρι.

Aντίγραφο της εικόνας της Παναγίας Σουμελά μεταφέρθηκε για πρώτη φορά στην Τραπεζούντα και από εκεί στο μοναστήρι του όρους Μελά τον Δεκαπενταύγουστο του 2008. Οργανωτής του προσκυνήματος ο κ. Ιβάν Σαββίδης, ακολουθούμενος από Ρώσους ιερείς που είχε φέρει μαζί του.

Το Φανάρι απείχε από την όλη διαδικασία, καθώς δεν υπήρχε σχετική άδεια από την τουρκική κυβέρνηση και μάλιστα φέρεται να απαγόρευσε την ύστατη στιγμή σε αντιπροσωπεία Αγιορειτών να συνοδεύσει την εικόνα στο μοναστήρι, όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά.

Ακολούθησε την επόμενη χρονιά η ίδια διαδικασία, πάλι με τον ομογενή βουλευτή να πρωτοστατεί στην οργάνωση προσκυνήματος, με τη διακριτική, αυτή τη φορά, συμμετοχή εκπροσώπου του Πατριαρχείου.

Μπορούσε ο Ιβάν Σαββίδης να επιχειρήσει «απόβαση» ορθόδοξων χριστιανών και να εγκαταστήσει, έστω για λίγο, την εικόνα της Παναγίας στην καρδιά του τούρκικου εθνικισμού, χωρίς να έχει πίσω του την ρωσική ισχύ που ιστορικά δεν άφησε ποτέ, ακόμη και την περίοδο του κομμουνισμού, τη θρησκεία έξω από το γενικότερο παιχνίδι επιρροής στην ευρύτερη περιοχή;

Από δύσκολο έως αδύνατο, υποστηρίζουν όσοι γνωρίζουν τη σύνθετη τουρκική πραγματικότητα. Μετά και το δεύτερο οργανωμένο προσκύνημα ετέθη ζήτημα νόμιμης τέλεσης Θείας Λειτουργίας, αφού έως τότε γινόταν μια απλή δέηση και την υπόθεση πήρε στα χέρια του ο κ.κ. Βαρθολομαίος, με τον Ιβάν Σαββίδη να δραστηριοποιείται, έχοντας πίσω του το Κρεμλίνο και το πανίσχυρο Πατριαρχείο Μόσχας.

Οι προσπάθειες καρποφόρησαν στο πλαίσιο και του γενικότερου τουρκικού ανοίγματος σε ζητήματα θρησκευτικών ελευθεριών, αλλά οι διαγκωνισμοί δεν έλειψαν για το ποιος θα καρπωθεί την επιτυχία.

Η επιφυλακτικότητα του Φαναρίου για την εμπλοκή της Μόσχας ήταν διάχυτη και κατά την τελετή της περασμένης Κυριακής. Ο κ.κ. Βαρθολομαίος φέρεται ειπών, στην παρατήρηση στενού του συνεργάτη για τη μαζική και οργανωμένη παρουσία Ρώσων πιστών στο προαύλιο της εκκλησίας -ο Ιβάν Σαββίδης είχε εξασφαλίσει τις περισσότερες προσκλήσεις- ότι «αυτοί ήταν σε θέση να κάνουν μόνοι τους την λειτουργία». πηγη

9 thoughts on “Διαμάχη της Μόσχας με Φανάρι για τη Σουμελά

  1. Αυτα να τα βλεπουν οσοι νομιζουν οτι οι Χριστιανοι Ρωσοι ειναι μαζι μας. Εδω και καιρο θελουν να αντικαταστησουν το Φαναρι. Οπιο..

  2. Η διαμάχη μεταξυ Φαναρίου και Ρωσικής εκκλησίας για την πρωτοκαθεδρία της Ορθδοξίας είναι μακροχρόνια και διαρκής.Που θα ληξει υπερ των Ρωσσων εαν,ο μη γενειτο,φυγει το Πατριαρχείο απο την Κωνσταντινούπολη.

  3. η αληθεια ειναι οτι και οι ελληνες ρωσοι βοηθησαν παρα πολυ.

    εαν ηταν τοσο μαγκας ο πατριαρχης γιατη δεν τα καταφερνε μονος του νωριτερα;;;

    βασικα εμενα μου ειναι παντελως αδιαφορο,και η λειτουργεια και ποιος την οργανωσε,
    αλλα εαν ειναι να επελθει ρηγμα στις ορθοδοξες εκλησιες και να φυγει και ο τουρκοσπορος απο την Κων/πολη,
    ε τοτε να βοηθησουμε ολοι…..

  4. Αγαπητέ Ioulliane δεν είναι ζήτημα προσώπων για τον ταδε Πατριάρχει,αλλά ζήτημα θεσμών,και εαν φύγει το Οικ.Πατριαρχείο απο τη Κων?πολη,θα παψει να είναι Ελληνικό.

  5. Φιλε Δ.Ι., θα παψει να ειναι ελληνικο;;;;
    ποτε ηταν ελληνικο;οπως θα ξερεις οι λαοι της οθωμανικης αυτ/ριας ηταν χωρισμενοι σε μουσουλμανους και χριστιανους,ραγιαδες.]

    δεν υπηρχαν ελληνες βουλγαροι,αραβες κτλ.
    το πατριαρχειο εκτελουσε χρεη θρησκευτικης και κοσμικης εξουσιας ολων των χριστιανων υπηκοων.

    Ο ρηγας Φεραιος στη χαρτα του αναφερετε σε χριστιανικο βαλκανικο βασιλειο και οχι σε ελληνικο.

    το πατριαρχειο δεν ηταν και δεν ειναι ποτε ελληνικο,εξυπηρετουσε τα γουστα τπυ σουλτανου ακριβως γιατι του εδωσε αυτο που ποθουσε παντα,την κοσμικη εξουσια.
    αντιστοιχα τωρα εξυπηρετει τους νεοσουλτανους της αγκυρας.

    προσοπικα πιστευω οτι για να εχει οφελος η Ελλαδα το πατριαρχειο πρεπει να φυγει απο την τουρκια,αλλιως να μην μας ξαναενοχλησει.

  6. Φιλε Ioulliane δικαιούσαι της γνωμης σου και τη σέβομαι,που ειναι αι η γνωμη πολλών αλλων.Το τι έλεγε ο Ρηγας Φεραιος στην εποχή του και σε αλλες χρονικές συγκυρίες,και το αν εξηπηρετούσε στα χρονια της Οθωμανικής εποχής τα γούστα του Σουλτάνου,δεν εχει να κανει,κατα τη γνώμη μου,τίποτα με το σημερα,που εχουν δημιουργηθεί διαφορετικές συνθήκες και πραγματικότητες,κίνδυνοι και επιδειώξεις.Η φυγή απο την εδρα της Κωνσταντινούπολης θα ήταν η πιο εύκολη λύση,και θα προσέθεται αλλη μια νικη της Τουρκίας στις τόσες αλλες.Για τον Ελληνισμό,θα ήταν,μια επι πλεον ηττα.Κατ’εμέ,βέβαια.Ευχαριστώ και νασαι καλά,Δημήτρης.

  7. Αγαπητέ Δ.Ι. Μήν βασανίζεσαι καί καταναλώνεις φαιά ουσία γιά νά πείσεις τόν σεβαστό φίλο ioulianos . Γιά τό ρόλο καί τή σημασία τής ορθοδοξίας καί τού πατριαρχείου γιά τόν Ελληνισμό. Διότι πιστεύει αυτός καί μερικοί άλλοι ότι στήν περίοδο τής τουρκοκρατίας π.χ. Ό Δίας καί ή Αθηνά κράτησαν καί έμαθαν τήν ελληνική γλώσσα στούς υπόδουλους προπαπούδες μας. Καί στήν ύπαιθρο δέν κήρυττε ό Πατροκοσμάς αλλά ό Απόλλωνας! Δυστυχώς οί συμπατριώτες μας αυτοί, είναι σέ πολύ βαριά πλάνη καί αποπροσανατολισμό δυστυχώς…..

  8. φιλε πανο και Δημητρη καλημερα.

    καταρχην ειναι ιστορικα αποδειγμενο οτι προν την επανασταση,στην Ελλαδα δεν υπηρχε εθνικη συνειδηση,πλην ελαχιστων περιοχων.και για αυτο αυθυνετε καθαρα η εκκλησια μιας και αυτη ηταν που δενβ ηθελε τον λαο,τους ραγιαδες μορφωμενους,και οσους μορφωνε τους μορφωνε με τα κρητιρια τα δικα της.Τωρα κατι παπαριες για κρυφα σχολεια ειναι αναξια λογου.

    την ελληνικη συνειδηση την εφεραν στην ελλαδα,ελληνες και φιλλεληνες του εξωτερικου επηρεασμενοι απο την αναγεννηση.
    εξου και οι ληστρικες επιδρομες ευρωπαιων αρχαιολογων στην ελλαδα και η κλοπη πολλων αρχαιοτητων.
    βεβαια χαρης σε αυτες τις κλοπες μπορουμε και τα θαυμαζουμε ακομα αλλιως η θα κατεληγαν μαρμαροσκονη για τις εκκλησιες οι δομικα υλικα,μιας και οι ιεραρχες ειχαν μια αγαπη στο να καταστρεφουν.

    τωρα να ισχυριζεστε οτι την ελληνικη παιδεια και συνειδηση την καλιεργησσε ο Μαστροκοσμας,ε ειναι λιγακι καπως,ε;

    εγω δεν ειπα ουτε για Δια ουτε για Αθηνα.

    το πατριαρχεια και ο βρωμικος ρολος του,μαζι με τα γιουσουφακια των σουλτανων,τους πατριαρχες ηταν και ειναι η καταστροφη του ελληνισμου.εξαλου το λενε και οι ιδιοι,δεν ειναι ελληνικο πατριαρχειο,αλλα οικουμενικο.οσο ποιο γρηγορα απαλαγουμε απο τον παρακοιμομενο του ερντογαν τοσο καλυτερα για εμας.

  9. Φιλε Ιουλιανέ,το «Οικουμενικό»αναφερεται στο ευρος δικαιοδοσίας του ιδρυματος,μου κανει εντύπωση που το αναφερεις,ενω είμαι βεβαιος οτι γνωρίζεις την εννοια του θεσμού.Οι Τούρκοι δεν το θελουν σαν τετοιο γι’αυτό το λενε «Πατριαρχείο των Ρωμιών» που εμμέσως δείχνει την Ελληνικότητα τυ,οπως και απο το γεγονός οτι ολοι οι ιεραρχες του είναι Ελληνες το γενος.Ποτε δεν ισχυρίστηκα οτι την ελληνική παιδεία κλπ την καλιεργησε «ο Μαστροκοσμάς»κλπ,εγω αναφερομαι στο θεσμό περισσοτερο απο εθνικής-ιστορικής αποψης,και λιγότερο απο θρησκευτικής.Δημήτρης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s