"Greek National Pride" blog / ΙΣΤΟΡΙΚΑ

Σαν σήμερα: 30 Μαρτίου 1822, η Χίος πνίγηκε στο αίμα


Εκατόν δεκαπέντε χιλιάδες άνθρωποι χάθηκαν, δολοφονήθηκαν, ξεριζώθηκαν… Άνδρες, γυναίκες, παιδιά. Το αίμα έτρεχε ποτάμι, μέχρι τη θάλασσα. Το γαλάζιο του νερού βάφτηκε κόκκινο. Ουρλιαχτά, θάνατος, απόγνωση. Καμμένη γη. Χωριά ολόκληρα πυρπολήθηκαν. Μητέρες μέσα στους καπνούς ψάχνουν να βρουν τα παιδιά τους. Τα πρόσωπα τους μαύρα από τις στάχτες. Βλέμμα θολό. Το βλέμμα της τρέλας. Που να κρυφτούν; Δεν ξέρουν.

Τούρκοι παντού. Αγρίμια. Δολοφονούν, βιάζουν. Κατακόκκινοι βαμμένοι από το αίμα των αθώων θυμάτων τους συνεχίζουν να σκοτώνουν όποιον βρουν στο διάβα τους. Η Χίος πεθαίνει… 30 Μαρτίου 1822

Τι συνέβη όμως και φτάσαμε σε αυτή τη σφαγή; Το δολοφονικό χέρι του Τούρκου θα μπορούσε να κοπεί, πριν καν βγάλει το γιαταγάνι; Ας δούμε τα γεγονότα που προηγήθηκαν και οδήγησαν σε μια από τις μαζικότερες σφαγές της ιστορίας του ανθρώπινου γένους.

Η Χίος ήταν πάντα ένα νησί που ευημερούσε, τόσο οικονομικά όσο και πολιτισμικά. Οι Χιώτες μια πάστα ανθρώπου που έχει στο αίμα του την αλμύρα της θάλασσας, διακρίνονταν πάντα για τη ναυτοσύνη τους. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί Λεβέντες* στα πλοία των Οθωμανών ήταν Χιώτες. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι οι Χιώτες σε ελληνικά ή σε Οθωμανικά πλοία κυριαρχούσαν από τη Μαύρη θάλασσα μέχρι τις ακτές της Αφρικής. Το ευλογημένο νησί της Χίου είχε όμως και άλλο ένα “ατού”. Τα μαστιχόδεντρα. Το δέντρο που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο και τους καρπούς του οποίου, λάτρεψαν όλοι οι Σουλτάνοι.

Στις αρχές του 1800 η ευημερούσα Χίος αριθμούσε 120.100 ψυχές εκ των οποίων οι 117.000, ήταν Έλληνες, οι 3.000 Τούρκοι και οι 100 Εβραίοι. Το εμπόριο μαστίχας ανθούσε, το εμπόριο με τα παράλια της Μικρασίας ήταν στο ζενίθ του και οι Χιώτες μπορεί να ζούσαν μια σχετικά ελεύθερη καλή και άνετη ζωή, αλλά ποτέ δεν ξέχασαν ότι ήταν Έλληνες. Ο Σουλτάνος Μαχμούτ ο Β, τους είχε δώσει άτυπα μια σχετική αυτονομία αφού ποτέ δεν του δημιούργησαν κάποιο πρόβλημα.

Η σπίθα της επανάστασης στην Ελλάδα δεν άφησε τους Χιώτες τυπικά αδιάφορους αλλά στο νησί επικρατούσε ηρεμία. Ακόμη και όταν ο Τομπάζης πήγε να τους ξεσηκώσει, τον Απρίλη του 1821, δεν έγινε τίποτε. Κάποια χιλιόμετρα βορειότερα ο Σουλτάνος έβλεπε την επανάσταση να φουντώνει στην Ελλάδα, αλλά τα αγαπημένα του παιδιά οι Χιώτες να μην ακολουθούν. Ο Μαχμούτ ο Δεύτερος συνέχιζε στα ανάκτορα του Τοπ Καπί να πίνει τα χιώτικα με γεύση μαστίχας σερμπέτια του, ικανοποιημένος.

Όμως σχεδόν ένα χρόνο μετά στις αρχές του Μάρτη του 1822, ο Σάμιος Λυκούργος Λογοθέτης, αποβιβάζεται στη Χίο με 1500 άνδρες και μαζί με τον Χιώτη Αντώνη Μπουρνιά ξεσηκώνουν το λαό. Οι διαφωνίες ανάμεσα στους κατοίκους του νησιού είναι έντονες. Τελικά η σπίθα ανάβει και οι 3.000 Τούρκοι μαζί με τη φρουρά του νησιού οχυρώνονται στο κάστρο. Όμως για άλλη μια φορά η προχειρότητα στην κατάστρωση ενός σχεδίου αλλά και οι έριδες για την αρχηγεία, προδίδουν τους Έλληνες. Οι Τούρκοι ταμπουρωμένοι δεν παραδίδονται ενώ τα μαντάτα της εξέγερσης φτάνουν μέχρι το Τοπ Καπί.

Ο Σουλτάνος γίνεται έξαλλος. Θεωρεί ότι οι Χιώτες που τόσα “προνόμια και αυτονομία” τους προσέφερε, τον πρόδωσαν. Όμως αυτό που τον έκανε έξαλλο ήταν φυσικά άλλο. Εάν επικρατούσε η επανάσταση στο νησί, θα έχανε σημαντικότατους οικονομικούς πόρους, αφού τα μαστιχόδεντρα και ο φόρος που έπαιρνε από αυτά, πλέον δεν θα του άνηκαν.

Διατάζει τον έμπιστο ναύαρχο του Καρά Αλή να καταπνίξει την επανάσταση. Στις 30 Μαρτίου του 1822 και μετά από έντονο κανονιοβολισμό, ο Μαύρος-Αλής αποβίβασε στην ακτή 7.000 άνδρες και με τη συνδρομή της τουρκικής φρουράς κατέστειλε εύκολα και σύντομα την εξέγερση, εκμεταλλευόμενος τον κακό σχεδιασμό της και τις έριδες (όπως είπαμε) για την αρχηγία μεταξύ Μπουρνιά και Λογοθέτη. Οι δύο τους υποχώρησαν στο εσωτερικό του νησιού φωνάζοντας: “ο σώζων εαυτό σωθήτω”

Από εκεί και μετά ξεκίνησε η σφαγή. Ο θάνατος χόρευε για μήνες πάνω από τη Χίο: 42.000 άνθρωποι σφαγιάστηκαν, 23.000 διέφυγαν στο εξωτερικό και στην Ελλάδα και 50.000 έγιναν σκλάβοι. Υπολογίζεται ότι γλύτωσαν και παρέμειναν στο νησί 1500 – 2000 άνθρωποι.

Η νέμεσις για τον Καρά- Αλή θα έρθει τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου του 1822, όταν ο Κανάρης θα πυρπολήσει και θα ανατινάξει την Ναυαρχίδα του στόλου του και ο ίδιος ο Καρά Αλής θα πάει να συναντήσει τα αθώα θύματα του στον κάτω κόσμο.

Η σφαγή των χιλιάδων αθώων της Χίου προκάλεσε αποτροπιασμό και αηδία στην Ευρώπη. Η κοινή γνώμη ξεσηκώθηκε και οι τάξεις των φιλελλήνων πύκνωσαν. Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν τις φρικιαστικές σκηνές στις εφημερίδες, ζωγράφοι (Ντελακρουά) τις απεικόνισαν και ποιητές (Ουγκώ, Χέμανς, Πιέρποντ, Χιλ, Σιγκούρνεϊ) έψαλλαν τη θλιβερά καταστροφή. Πολλοί έκαναν λόγο για το ασυμβίβαστο της τουρκικής φυλής με τον ανθρωπισμό, ενώ άλλοι τόνισαν την αδυναμία συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων.

* Λεβέντης σημαίνει στα Τούρκικα ότι και στη γλώσσα μας: Ο ατρόμητος, το παλικάρι. Λεβέντης ήταν όποιος υπηρετούσε στο οθωμανικό ναυτικό και είχε ένα μόνο καθήκον. Να κάνει τα ρεσάλτα στα άλλα πλοία. Στις ναυμαχίες τα πλοία πλεύριζαν το ένα το άλλο και πετούσαν γάντζους δεμένους με σχοινιά. Οι Λεβέντες ήταν οι πρώτοι που ορμούσαν στο αντίπαλο πλοίο για να το καταλάβουν. Οι πρώτοι που πρότασσαν τα κορμιά τους. Πολεμούσαν σαν σκυλιά και εξολόθρευαν τους εχθρούς.

πηγη

20 thoughts on “Σαν σήμερα: 30 Μαρτίου 1822, η Χίος πνίγηκε στο αίμα

  1. Δυστυχώς δεν διέπραξαν μόνο οι Οθωμανοί σφαγές και πλιάτσικο στη Χίο η οποία πρίν την σφαγή ευημερούσε, καθώς διέθετε ανεκτίμητο πλούτο,ενώ παράλληλα απολάμβανε προνόμια!

    Υπάρχουν αναφορές πως και Έλληνες από την Σάμο εκμεταλεύτηκαν το γενικό χάος που προκάλεσε η Οθωμανική επέμβαση στο νησί,προχωρόντας και αυτοί με την σειρά τους σε πλιάτσικο,βιασμούς νεαρών γυναικών ακόμη και σφαγές ντόπιων πληθυσμών!Κάτι τέτοιο συνέβει στην Βοκαριά,επίνειο των Νενητών(Έλληνες «απελευθερωτές» σκότωσαν Έλληνες!)!!

    Όπως επιπροσθέτως έγινε και με τον Σαμιο Λυκούργο Λογοθέτη που ξεσήκωσε τον λαό της Χίου,μόνο και μόνο για τη εξυπηρέτηση σκοτεινών συμφερόντων του!Είνα χαρακτηριστικό το γεγονός πως στο σπίτι του Λογοθέτη στη Σάμο ανακαλύφθηκαν λάφυρα αξίας 50.000 φλουρίων προερχόμενα από τη Χίο!

    Η Χίος πλήρωσε το οθωμανικό μένος για την Ελληνική Επανάσταση, την επαναστατική διάθεση της παρά τα προνόμια της και τα ληστρικά ένστικτα που εποφθαλμιούσαν τον ξεχωριστό πλούτο της. Αυτός ο πλούτος ήταν και η αιτία, που μέσα σε όλα τ’ άλλα δεινά, πολλοί φθονεροί Έλληνες χάρηκαν με το κακό που βρήκε τους Χιώτες.

  2. δεν ξέρω αν αυτά αληθεύουν , μπορεί, αλλα θα μείνουμε εκεί?? ασφαλως υπάρχουν κ Έλληνες καθήκια..με μία διαφόρα όμως..δεν θυμάμαι αν έχουμε προκαλέσει γενοκτονία ποτέ ,δηλ. βαρβαρότητες απο το μαζικό πληθυσμό μας ..ας με διορθώσει κάποιος αν σφάλω…και δεν έβλεπα το «ντοκυμαντερ» του Σκαι ‘1821 η «γεννηση» ενος Έθνους’, αν κάποιος το παρακολουθούσε αυτα , (οι σφαγές της Χιου ) αναφέρθηκαν??

  3. Αυτά να τα βλέπουν οι τουρκολάγνοι ΝΕΝΕΚΟΙ και γραικύλοι. Οι Σουηδοί οθωμανοί του Βορρά, οι ντιντήδες του Κολωνακίου και των Εξαρχείων και τα τρυφερά αγόρια εκδοχα ανώτερων ιδρυμάτων της πλάκας.

    Είναι που λέγανε πόσο ανεκτικοί ήταν οι Τούρκοι πόσο αρμονικά ζούσαν οι Ελληνες και πόσο ευημερούσαν υπό το τουρκικό ζυγό.

  4. Πελοποννήσιε έχεις την καλοσύνη να μου πείς που βρήκες αυτές τις αναφορές;Θα ήθελα πολύ να το ψάξω το θέμα.Επιπλέον κανείς δεν είπε πως στην ελληνική επανάστηση δεν υπήρχαν και προσωπικά συμφέροντα.Πολλά μάλιστα από αυτά που αναφέρθηκαν στο ΣΚΑΙ (οι σφαγές αναφέρθηκαν) δεν είναι ψέματα.Κρυφά σχολεία δεν υπήρχαν, ούτε ο Αγιασμός των όπλων στη Λαύρα.Εξισλαμισμοί γίνονταν αλλά σε περιόδους αναταραχών.Δεν συνέφερε τους Τούρκους να γίνουν όλοι μουσουλμάνοι γιατί τότε δεν θα πλήρωνε κανείς φόρους (φόρο πλήρωναν μόνο οι μη μουσουλμάνοι).Αλλά είναι εντελώς λάθος από την εκπομπή να ισχυρίζεται ότι δεν είχαμε συνείδηση ελληνική και ότι η επανάσταση είχε μόνο θρησκευτικό και οικονομικό χαρακτήρα.Τότε πως έχουμε αναφορές σε βιβλία για τους Έλληνες;πως ο Ρήγας μιλά για ένα κράτος Ελλήνων, Βούλγαρων κλπ στη Χαρτα του; πως υπάρχει η ΕΛΛΗΝΙΚΗ Νομαρχία του Ανωνύμου του ΕΛΛΗΝΟΣ;Πότε πρόλαβαν οι επαναστάτες και απέκτησαν συνείδηση και συντάξανε το Σύνταγμα της ΕΛΛΑΔΟΣ; οι Σουλιώτες οι αρβανιτόφωνοι γιατί ξεσηκώθηκαν και συμμετείχαν στην επανάσταση και δεν το έκαναν και παραπάνω από την Ήπειρο που και εκεί ήταν αρβανιτόφωνοι και όχι όλοι μουσουλμάνοι;

  5. Πελοποννήσιε αναφορικά με την πηγή που μου έδωσες σχετικά με τη σφαγή έψαξα στην «Ιστορία του ελληνικού έθνους»της ακαδημίας Αθηνών (ότι πιο έγκυρο υπάρχει) και στην «Ιστορία του ελληνικού έθνους» του Παπαρηγόπουλου όπου δεν υπήρχε τίποτα για σφαγές εκ μέρους των Ελλήνων.Το υπόλοιπο άρθρο έχει και άλλες ανακρίβιες σχετικά με την προπαρασκευή της επανάστασης στο νησί, το ρόλο των ξένων πρόξενων και μερικά σφάλματα σχετικώς επουσιώδη.

  6. Όλοι οι σχολιαστές είπαν ευγενικά και πληροφοριακά την γνώμη τους,
    ο χολερικός βασίλης στο σχ. 3 πάλι την πέταξε την ροχάλα, που τον πνίγει στον λαιμό!

  7. Σουηδέ προσηλυτιστή γυφτοσκοπιανής καταγωγής,

    Αναγνώρισες τον ευατό σου στο σχόλιο 3 και θίχτηκες?

    Η ημέρα ξεκίνησε. Το μεροκάματο σου πρέπει να βγεί. Πάρε μία άλλη γειτονιά της Στοκχόλμης και μοίρασε φυλλάδια με το ταμπλεκάκι στο πέτο. Οι καιροί ου μενετοί.

    Οι σφαγές και τα πεπραγμένα των Μογγόλων δε θα πέσουν ΠΟΤΕ στη λήθη του παρελθόντος όσο και να λυσσάνε οι όψιμοι τουρκολάγνοι ΝΕΝΕΚΟΙ και ψευδονεοέλληνες των γνωστών πλατειών της Αθήνας.

    Είναι πασιφανές βέβαια ότι δε θα κάνουμε διάλογο με τους απέναντι επί των αξιώσεων τους επί της εδαφικής κυριαρχίας μας όπως εσύ «συμβούλευσες» ως πολιτισμένοι.

  8. Η γνωστή σε όλους σε καθημερινή βάση
    μελωδία του κόρακα ΚΡΑ..ΚΡΑ..ΚΡΑ…

  9. Σχόλιο @6 Σκεπτόμενε!

    Ευχαρίστως κάποια στιγμή να συμβουλευτώ και τις ιστορικές πηγες που αναφέρεις στο σχόλιο @6!

    Ούτως ή άλλως δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε λεπτομερώς τα συμβάντα εκείνης της εποχής μιας και έχουν παρέλθει 190 χρόνια!

    Ειδικά στο διαδίκτυο μπορεί να σε πείσουν ότι είσαι ελέφαντας!

    Πάντως συμφωνώ μαζί σου για το γεγονός πως δεν υπήρξε το κρυφό σχολειό, πως ο αγιασμός των όπλων στην Αγία Λάυρα μάλλον δεν έγινε και πως ΔΕΝ συνέφερε τους Τούρκους να γίνουν όλοι μουσουλμάνοι καθώς θα αποστερούνταν πολύτιμα έσοδα από τις άδικες φορολογίες που επέβαλαν εναντίων των άμοιρων χριστιανών!

    Πάντως η αντικειμενική γνώση της (πραγματικής) ιστορίας επιβάλει ελεύθερη βούληση και δύναμη αμφισβήτησης!

    ΌΧΙ ιδεολογική περιχαράκωση σε μύθους και προκαταλείψεις!

  10. Σκεπτόμενε

    Μιας και ενδιαφέρεσαι για πηγές θα ήθελα να μου συστήσεις τη πηγή σου για να τη ψάξω που λέει ότι δεν υπήρξε κρυφό σχολειό. Τα απομνημονεύματα του Κολοκοτρώνη του Μακρυγιάννη του Φωτάκου λένε το ακριβώς αντίθετο.

    Θα απογοητευόμουν πάρα πολύ αν επιβεβαιωθεί σύντομα ότι είσαι ο Ιουλιανός……που φόρεσε τα ρούχα του αλλιώς.

    Ξέρεις έχει μία ιδιάζουσα αδυναμία ο συγκεκριμένος να γράφει με πολλαπλά ονόματα ίσα με δέκα μέχρι τώρα με συγκεκριμένο συντακτικό, λεξιλόγιο, απόψεις, συχνότητα και θεματολογία…..

  11. Ο Ιουλιανός βασιλάκη σε σιχάθηκε και φοβάμαι ότι αποχώρησε από το blog.
    Ο Σκεπτόμενος είναι πράγματι «σκεπτόμενος» όπως και εσύ είσαι απερίσκεπτος.

  12. Bασιλακι αν και απεχω παρα πολυ καιρο
    απο το μπλοκ(διαβαζω μερικες φορες),λογω δουλειας αλλα και
    λογο οτι εχω βαρεθει να προσπαθω να
    συνομιλω με ηλιθιους σαν εσενα,
    μιας και ενα ρητο λεει :
    μην διαφωνεις ποτε δημοσια με εναν ηλιθιο(ΒΑΣΙΛΗΣ) γιατι ο κοσμος δεν θα καταλαβει την διαφορα….

    και αποφασισα να το τηρησω!

    ο λογος που γραφω και ειναι τελευταιο μου ποστ στο εν λογο μπλοκ,ειναι οτι θελω να δηλωσω οτι δεν εχω καμμια σχεση με τον :σκεπτομενο!

    Το να γραφει καποιος με πολαπλα ονοματα ειναι τουλαχιστον ηλιθιο και αδερφιστικο!
    κατι που επανειλιμενα εχεις κανει εσυ Βασιλη
    αφου πολλες φορες σε τσακωσαμε!

    Τωρα για τον σκεπτομενο χαιρομαι που υπαρχουν ανθρωποι με ανοικτο μυαλο και σκεπτομενοι, σε αντιθεση με κατι σκοταδιστες ελεινους υβρυστες που το μονο που ξερουν ειναι να προσβαλουν τους αλλους!Και προφανος επειδη δεν μπορεις να τον αντιμετωπισεις με απιχειρηματα αρχισες παλι το υβριστικο και συκοφαντικο σου παραληρημα!

    Προφανος αυτο ειναι και το επιπεδο που θελουν σε αυτο το μπλογκ!

    την καλημερα μου σε ολους!

    Υ.Γ. ZANGLO δεν αξιζει,το παιδι δεν εχει κανονικη ζωη,δεν το καταλαβαινεις,δεν εχει οικογενεια δεν εχει δεσμο,ζει και αναπνεει για να γραφει εδω μεσα!Μην χαλας τον χρονο σου,κατι σαν και αυτον φεραν την χωρα σε αυτη την θεση σημερα:ανεραστοι βολεμενοι δημοσιουπαλλιλισκοι,αφισοκκολητες και γυμνοσαλιαγκες γλυφτες της εξουσιας!

  13. Ευχαριστώ για την υποστήριξη σου Zanglos αλλά στο blog ούτε για συμμάχους ούτε για εχθρούς ψάχνω.Αποφάσισα να γράψω, παρότι παρακολουθώ το ιστολόγιο κοντά στους 8 μήνες, στη προσπάθεια να ακουστεί μια φωνή πιο αντικειμενική (πιστέυω)και αν δεις τα μέχρι τώρα σχόλιά μου εκφράζουν αυτά που πιστέυω.Χωρίς πατριωτικές κορώνες και χωρίς θρησκευτικές προκαταλήψεις.Βασίλη δεν είμαι ο Ιουλιανός,(αν ήμουν δεν θα ακύρωνα το άρθρο που ανέφερε ο Πελοποννήσιος) αν και από ότι θυμάμαι ο εν λόγω χρήστης σχολίαζε μόνο θρησκευτικού περιεχομένου άρθρα.Τώρα σχετικά με τα κρυφά σχολειά η γνώση μου επι του θέματος προέρχεται από μαθήματα που κάναμε στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό που σπούδασα (καθηγητής ο Ιωάννης Κολιόπουλος, από τους καλλίτερους εν ζωή ιστορικούς της σύγχρονης Ελλάδας και δεξιών πεποιθήσεων (το αναφέρω ώστε να μην μπορείς να τον κατατάξεις στους αριστεριστές προδότες της ιστορίας μας)).Επιπλέον αν ψάξεις (ακόμα και στο ιντερνετ μπορείς να βρεις) θα ανακαλύψεις ότι την περίοδο αυτή στον ελλαδικό χώρο υπήρχε ικανοποιητικός αριθμός πρώτα από όλα διδασκαλίων (δηλαδή συγκροτημένων σχολικών μονάδων με πρόγραμμα σπουδών κλπ) σε περιοχές που κυρίως άκμαζε το εμπόριο (και αρα είχαν την δυνατότητα συντήρησής του σχολείου μετά του δασκάλου).Η ύπαρξη των κρυφών σχολείων (νυχτερινών) έγγειται στο γεγονός οτι οι Έλληνες το πρωί δούλευαν (μαζί και τα παιδιά τους)στα χωράφια οπότε ο μόνος χρόνος που έμενε ήταν τη νύχτα (σήμερα δεν έχεις εσπερινά σχολεία για αυτόυς που δουλέυουν μέρα;).Τέλος θα σου θέσω ένα επιχείρημα που λένε όσοι πιστεύουν στην ύπαρξή τους φέρνοντας σαν παράδειγμα τον Κοσμά τον Αιτωλό.Ότι δηλαδή αν υπήρχαν σχολεία και ήταν ελέυθερη η εκπαίδευση γιατί ο Κοσμάς ο Αιτωλός περιόδευσε ιδρύοντας νέα;Μα αν απαγορεύονταν πως κατάφερε και τα ίδρυσε και μάλιστα σε τέτοιο αριθμό;Δεν αναφέρομαι στο θάνατό του γιατί δεν προήλθε αυτός από την ίδρυση σχολείων μόνο αλλά γενικότερα από το κύρηγμά του.Σκέψου ακόμα ποιος είναι η πηγή της βιογραφίας του.Η Εκκλησία!(Είναι σαν να ζητάς από τον γιο του Πρωτοπαπαδάκη να σου πει αν ο πατέρας του ήταν ήρωας ή προδότης της χώρας το 1922).Τέλος θα ήθελα να μου πεις που αναφέρουν οι παραπάνω ήρωες την ύπαρξη κρυφών σχολείων(σελίδα);Μια και ανέφερες τον Φωτάκο στα απομνημονεύματά του βρίσκεται η περιγραφή της άλωσης της Τριπολιτσάς που τόσο πολύ φρίκη επέφερε στους αδαείς ιστορίας Έλληνες.Στους υπόλοιπους που γνωρίζουν από ιστορία τους φάνηκε φυσιολογικό.

  14. Που ακριβως μενεις ζανγκλο στην Στοκχολμη ?
    Εγω μενω με την οικογενεια μου στην περιοχη Στραντβεεγκεν

  15. Πελοποννήσιε έχεις ΑΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ.Και εγώ τόσο καιρό διαβάζω από τους ανθρώπους του blog οτι θα κάνουν ban και άλλα τέτοια.Τρίχες κατσαρές!!!Αν μέσα σε αυτό τον οχετό ύβρεων άκουγα και κάποιο επιχείρημα, ίσως να είχα διαφορετική άποψη.Τον Zanglo δεν τον γνωρίζω (μάλιστα μόλις μια φορά είχαμε συνομιλία σε άρθρο) και έχω σε κάποια θέματα διαφορετική άποψη από αυτόν.Έχουν όμως καταφέρει να μου τον κάνουν συμπαθή με το υβρεολόγιο που του απευθύνουν (παρότι και αυτός παρεκτρέπεται ορισμένες φορές).Φτάνω στο σημείο να συγκρίνω τον διάλογο που είχαμε χτές αργά το βράδυ στα 2 άρθρα και την σοβαρότητα με την οποία τα αντιμετωπίσαμε, με τα σχόλια που γίνονται στα 4/5 των άρθρων του ιστολογίου.Κύριοι του blog είστε υπεύθυνοι για την κατάσταση!Φροντίστε να την διορθώσετε γιατί στο τέλος δεν θα μείνει κανένας σοβαρός σχολιαστής (Πελοποννήσιος,Poursas,Eponymos κλπ.) να συμμετέχει και το blog θα ξεπέσει άσχημα.Εκτός αν επιθυμείτε την κατάσταση αυτή.

  16. Προς τον Σκεπτόμενο και προς κάθε φίλο που ενδιαφέρεται.
    Μικρή παρέμβαση για το Κρυφό Σχολειό. Δεν καταλαβαίνω τι χρειαζόμαστε να αναπαράγουμε την προβληματική του. Ίσως στους πρώτους αιώνες της τουρκοκρατία και τοπικά να υπήρξε. Όμως από τα μέσα του 16ου αιώνα, όλο τον 17ο αιώνα , τον 18ο αιώνα και τουλάχιστον 30 χρόνια πριν την Επανάσταση τα εκπαιδευτικά πράγματα τα διοικούσε η μόνη οργανωμένη θεσμικά δύναμη του Ελληνισμού, η Εκκλησία λόγω της Εθναρχίας. Κι αυτή οργάνωσε κοινά σχολεία , δηλαδή κάτι σαν δημοτικά, αλληλοδιδακτικά , κάτι σαν σχολαρχεία, Ακαδημίες. Και όταν στον 18ο αιώνα οι κοινότητες και οι απόδημοι πλούτισαν και έχτισαν σχολεία σε διάφορα μέρη ( όπως π.χ. ο Ιωάννης Πρίγγος στην Ζαγορά) στην Εκκλησία ανέθεσαν τη διοίκησή τους. Κατόπιν τούτου ερωτώ. Τι θέλουμε τα περί Κρυφού Σχολειού;
    Ως προς τα ιστορικά στοιχεία : Ούτε ο Κολοκοτρώνης , ούτε ο Φωτάκος , ο οποίος μαθήτευσε στο σχολείο της Μονής Φιλοσόφου, μιλούν για κρυφό σχολειό. Πουθενά ο Φωτάκος δεν λέει ότι το σχολείο του ήταν κρυφό. Το 1822 ο γιατρός και λόγιος Στέφανος Κανέλλος γράφει επιστολή στον φίλο του Γερμανό ποιητή Ιλκε και του μιλά για το κρυφό σχολειό που φοίτησε ο πατέρας του. Είναι αξιόπιστη αυτή η αναφορά ή έγινε για να συγκινήσει και να εξάψει τα φιλελληνικά αισθήματα του Ιλκε;

  17. Όμορφα αναπτυγμένο και συνάμα διαφωτιστικό το σχόλιο του κύριου Γιώργη Πρίντζιπα!Παρόμοια διαφωτιστικός και ο Σκεπτόμενος!
    Πράγματι!

    Καλό είναι όμως, να μην περιχαρακωνόμαστε ιδεολογικά σε μύθους και προκαταλήψεις!Είναι ανούσιο!Κακώς,βέβαια επαναλαμβάνομαι!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s